Blog

Trening personalny - ćwicz w swoim indywidualnym rytmie

Każdy z nas powinien znaleźć w ciągu dnia kilka chwil na aktywność fizyczną. Jest to jeden z ważniejszych elementów holistycznego podejścia do prawidłowego funkcjonowania organizmu, ale także zachowania balansu i odpowiedniej kondycji psycho-ruchowej. Istnieje wiele rodzajów treningu, które umożliwiają pracę nad ciałem, aktywizując wszystkie mięśnie i umożliwiając osiągnięcie stanu równowagi. Wśród najbardziej popularnych form ćwiczeń znajduje się pilates, joga, ale także trening personalny, który w ciągu ostatnich kilku lat zdobywa coraz większe uznanie.

 

PT 1

 

PT - czym jest ta forma ćwiczeń?

 

Trening personalny to ćwiczenia wykonywane pod okiem wykwalifikowanego trenera, który układa plan treningowy pod indywidualne preferencje i oczekiwania Klienta. Zaletą tej formy aktywności jest bezpośrednie dopasowanie harmonogramu, rodzaju zadań fizycznych oraz porad żywieniowych do kondycji i predyspozycji zdrowotnych danej osoby. Zadaniem trenera personalnego jest nie tylko instruowanie oraz nadzór nad poprawnym wykonywaniem ćwiczeń czy wspólne określenie celów krótko i długoterminowych, ale także wsparcie i motywacja w zmianie nawyków i stylu życia.

 

PT2

 

Pierwsze spotkanie - od czego zacząć?

 

Jeżeli już zdecydujesz się na trening personalny, kluczową kwestią jest odpowiednie przygotowanie się do pierwszych zajęć.

Zanim wspólnie z trenerem rozpoczniecie pracę nad wdrażaniem w życie planu treningowego, musi on zadać Ci kilka ważnych pytań. Staną się one podstawą do opracowania harmonogramu sesji, wybraniu rodzaju oraz określeniu intensywności ćwiczeń.

 

-                  Jakich efektów oczekujesz od treningu? Jaki jest Twój cel?

-                 Czy jesteś aktywny fizycznie? Jaki jest twój styl życia - siedzący, aktywny?

-                 Jak się odżywiasz? Czy jesz posiłki regularnie? Czy starasz się dbać o zbilansowaną dietę?

-                 Kiedy ostatni raz ćwiczyłeś? Jaką formę ćwiczeń preferujesz?

-                 Czy przebyłeś jakieś kontuzje? Jaka była forma leczenia? Czy kontuzja wciąż Ci doskwiera?

-                  Czy masz problemy z nadciśnieniem bądź układem krążenia?

-                  Czy cierpisz na przewlekłe bóle lub odczuwasz dyskomfort w obrębie stawów, mięśni bądź kręgosłupa?

 

Na podstawie wywiadu i wstępnego treningu, który ma określić kondycję, sprawność ruchową i mobilność stawów trener opracowuje indywidualny plan ćwiczeń - rodzaj zadań, liczbę powtórzeń i serii, ale także częstotliwość spotkań.

 

Regularny trening

 

Każdy trening personalny standardowo zaczyna się od rozgrzewki, która zajmuje 10-15 minut i ma za zadanie pobudzić mięśnie, przygotowując je do wytężonego wysiłku fizycznego. Po kilku sesjach wstępną część treningu można wykonywać samodzielnie, aby wraz z trenerem skupić się już na głównym etapie ćwiczeń.

 

Trening zawsze opiera się na zasadzie stopniowania wysiłku. Podstawowe ćwiczenia poprawiające ogólną kondycję ciała oraz sprawność fizyczną wykonywane są w pierwszej kolejności i obejmują aktywność skoncentrowaną na pracy dużych grup mięśniowych. W następnej kolejności trening skupia się na lżejszych ćwiczeniach izolowanych, które mają na celu wzmocnienie konkretnych partii ciała.

 

Technika wybranych ćwiczeń, liczba serii i powtórzeń, czy obciążenia treningowe dobierane są zawsze na podstawie indywidualnych predyspozycji oraz zdolności fizycznych. Z czasem intensywność treningów oraz zakres zadań zmienia się, a trener dopasowuje harmonogram do wyższego poziomu zaawansowania podopiecznego.

 

Wśród aktywności w ramach treningu personalnego mogą znaleźć się między innymi ćwiczenia poprawiające cechy motoryczne takie jak: szybkość, wytrzymałość, siła, koordynacja, funkcjonalne ćwiczenia wielostawowe, równoważne, ale także ćwiczenia reedukacji posturalnej, czy nauki prawidłowych wzorców ruchu.

 

Na zakończenie sesji przewidziany jest moment na relaksację i wyciszenie rozgrzanych po intensywnym treningu mięśni. Ważne jest zastosowanie ćwiczeń rozciągających, przywracających elastyczność mięśni, ale także zwiększających ruchliwość stawów.

 

PT3

 

Ile czasu trwa trening? Jak ważna jest częstotliwość pracy nad fizyczną kondycją organizmu?

 

Standardowy trening personalny trwa około 60 minut, jednak jego częstotliwość uzależniona jest od wielu czynników, takich jak predyspozycje zdrowotne, kondycja fizyczna i indywidualnie określony cel, ale także ilość czasu jaką możemy poświęcić na ćwiczenia.

Optymalną, a tym samym rekomendowaną liczbą sesji w tygodniu są trzy treningi personalne. Przy takiej częstotliwości efekty pojawiają się już w ciągu kilku miesięcy, a kondycja ciała szybko ulega zdecydowanej poprawie. Oczywiście, jeżeli na aktywność fizyczną możemy poświęcić jedynie godzinę tygodniowo, nie należy się zniechęcać! Każda forma regularnych ćwiczeń jest zbawienna dla naszego zdrowia. Jednak w przypadku rzadszych treningów musimy być świadomi, że cel jaki chcemy osiągnąć będzie efektem działań długoterminowych. W takim wypadku ważna jest praca z trenerem, który nie tylko opracuje najkorzystniejszy harmonogram ćwiczeń, ale także zadba o odpowiedni poziom motywacji, nawet w sytuacji spadku energii i wątpliwości co do skuteczności treningu.

 

Wykwalifikowana kadra trenerska Sense Studio to odpowiedni kontakt, aby rozpocząć indywidualną pracę nad holistyczną kondycją organizmu. Nie zwlekaj i zapisz się na konsultacje - jesteśmy tu dla Ciebie, a naszą wspólną motywacją jest Twoje zdrowie i radość z efektów. Czekamy!

 

 

 Joanna Barcikowska

 

powrót
Dołącz
Strona wykorzystuje cookies. Pozostając na niej wyrażasz zgodę na ich używanie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki
Zmieniam ustawienia