Blog

Joga - jedność ciała, umysłu i ducha

Dlaczego metoda Pilates 3

 

Joga według metody B.K.S. Iyengara to jedna z najpopularniejszych technik praktyki jogi. Z całą pewnością wynika to z jej przystępnej formy, precyzji oraz dostosowania do każdego bez względu na wiek, stan zdrowia i inne ograniczenia w ciele. Jednak najważniejsze są bezcenne korzyści zdrowotne, dla których jogini systematycznie powracają na matę. Gurujji – Iyengar dzięki ogromnej pasji, ciężkiej pracy i doświadczeniu stworzył nowatorskie podejście do praktyki jogi. Uczył jak można pogłębiać pozycje jogi wykorzystując do tego pomoce takie jak, m. in. klocki, paski, wałki, liny czy po prostu ścianę.

Takie podejście umożliwia dopasowanie wariantu pozycji (asany) do stopnia zaawansowania i potrzeb ucznia, a także pomaga w utrzymaniu pozycji i rozwijaniu świadomości ciała. Praktykując jogę pracujemy z ciałem, oddechem i umysłem. Na początku skupiamy się na wykonywaniu asan, aby wzmacniać i uelastyczniać ciało, ale właściwa praktyka prowadzi do równowagi wewnętrznej, poczucia harmonii, stabilności i lekkości.

 

Ania1 

 

Joga kładzie duży nacisk na poprawne ustawienie ciała. Właściwe ułożenie kości i stawów zwiększa równowagę i daje poczucie stabilności w pozycji. Precyzyjna praca w asanach daje możliwość docierania do najgłębszych części ciała i uczy świadomej pracy ze swoimi ograniczeniami. Umożliwia otwarcie zablokowanych mięśni czy stawów, zwiększając ich zakres ruchu. Z każdym kolejnym wejściem na matę uczymy się wciąż czegoś nowego o ciele i o samym sobie. Niesamowite jest to, że wykonując tę samą asanę za każdym razem odkrywamy ją na nowo.

Pozycje jogi uczą stabilności, koordynacji oraz poprawności ruchów. Korygują wady postawy i wpływają na utrzymanie prawidłowej postawy ciała. Czynna praca mięśni ma na celu wydłużanie kręgosłupa, zwiększenie dystansu między kręgami a tym samym zmniejsza nacisk na krążki międzykręgowe. Efektem tej pracy jest zmniejszenie bólu w rejonie pleców, barków i szyi. Pozycje skrętne mają wpływ na pracę mięśni przykręgosłupowych, które wzmacniają się i uelastyczniają. Asany te wzmacniają mięśnie skośne brzucha i grzbietu oraz stymulują narządy wewnętrzne, co z kolei wpływa korzystnie na trawienie. Pobudzenie przemiany materii wspomaga oczyszczanie organizmu z toksyn. Pozycje odwrócone również mają działanie detoksykacyjne- poprawiają krążenie krwi, dotleniają mózg, utrzymują równowagę hormonalną w organizmie. Na zajęciach jogi pojawiają się również asany z grupy tak zwanych wygięć do tyłu. Nie tylko otwierają one klatkę piersiową, ale są pomocne przy zwalczaniu niepokoju, dodawaniu energii i pewności siebie.

Każdą praktykę kończy savasana, czyli pozycja relaksacyjna. Podczas savasany pogłębiamy pracę nad oddechem- pranajamą oraz wprowadzamy się w stan świadomego odpoczynku. Pozycje relaksacyjne redukują stres, zwiększają wydolność płuc, wspomagają rozprowadzanie dotlenionej krwi po całym organizmie. 

Celem praktyki asan jest zarówno utrzymanie zdrowia, jak i pozbycie się różnych dolegliwości. Wpływa ona pozytywnie na funkcjonowanie narządów wewnętrznych oraz kojąco na psychikę. Praca nad oddechem przynosi ukojenie nerwów oraz łagodzi stres. Pojawia stan wewnętrznej równowagi. Techniki jogi dają nam narzędzia do zwiększania świadomości, wrażliwości, poznawania samego siebie. Świadome poznawanie zaczyna się od powierzchni skóry, koniuszków palców, czubka głowy, aż do najgłębszych warstw ciała, zmysłów i umysłu.

 Ania2

                                                                                         Anna Czerwińska 

powrót
Dołącz
Strona wykorzystuje cookies. Pozostając na niej wyrażasz zgodę na ich używanie zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki
Zmieniam ustawienia